keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Uuden maistelua

Olen utelias luonne ja tykkään testailla uusia juttuja, eritoten näitä ruoka/juoma puolen tuttavuuksia. Tää mun uusi sokerin välttely linjaus on saanut mut suuntaamaan jälleen kaupan puolelle, etsimään kivoja korvikkeita makean nälkään, sekä uusia terveellisiä vaihtoehtoja ruokavalioon.
Tajutessani silloin aiemmin, ettei edes sokerittomat karkit toimi kohdallani vältellessä niitä oikeita namusia, keksin, että pähkinäthän ovat loistava vaihtoehto. Olenhan mä niitä jo aiemmin pitänyt ruokakaapissa, pääasiassa cashew pähkinöitä. Nyt lähdin etsimään jotain missä voisi olla vaikka kuivattuja hedelmiä seassa. En ole mikään kuivattujen hedelmien suuri fani, mutta ajattelin, että niihinkin voisi tottua. Pähkinä hyllyllä pähkäillessä, osui silmiini tuo cocovin trailmix. Okei, ikinä en ole goji-marjoja maistanut ja mulperimarjat näyttää ällöttäviltä. Kaakaonibsit houkuttelee ja mantelit ja cashewt on tuttua kamaa. Kuivatut hedelmät jäi pois ostoslistalta siinä vaiheessa, kun tajusin/muistin niiden säilömisessä käytettävän kaikkia epäilyttäviä aineita, kuten rikkidioksidiä. Ei kuulosta terveelliseltä.





Mukaan lähti myös tuollainen "välipala patukka", tai miksi sitä sitten kutsuisi, ja tottapuhuen sitä en ole vielä uskaltanut maistaa! Se sisältää taatelia, cashewta, rusinaa ja raakasuklaata, ei muuta. Mun mielestä on yhtäaikaa kivaa ja jännittävää kokea uusia makuja. Totuttelua nuo vähän vaatiikin. Mulperimarjoissa on sellainen jännä makeus, imelämpi kuin rusinoissa ja gojimarjat on taas vähän karvaan makuisia? Tosi jänniä, eikä voi sanoa, että mitään suurta herkkua ainakaan vielä. Se mikä näissä innostaa on tietenkin niiden ravinnerikkaus ja nyt kun olen käyttänyt pussin antimia naposteluun, voidaan todeta pari asiaa. Ei voi syödä montaa kerralla, ihan pari mulperi- ja gojimarjaa, kaakaonibsit on hyviä, mutta melko voimakkaan makuisia. Että hyvin pitää makean nälkää poissa tän säännöllisen ruokailun ohella. Mantelin on super hyviä! Mä en ole aiemmin oikein tykännyt kuorellisista manteleista, mutta koska nää on luomulaatuisia, nää onkin ihan eri kaliiberia. Aivan ihania. Mun täytyy hommata ihan oma pussillinen kuorellisia luomumanteleita! Niistä voisi kokeilla valmistaa sitä mantelimaitoakin :) Pähkinät ja kaakaonibsit pääsi mukaan myös mun aamuiseen tuorepuuroon. Todennäköisesti käy niin, että syön ensin kaiken muun pussista ja viimeisenä siellä killuu ne mulperit ja gojit! :D Ehkä mä sitten opettelen syömään niitä. Tai sitten käy niin, etten koske niihin enää ikinä, ken tietää.





Viimeisempänä nappasin ihan kokeilumielessä tuommoista detox-teetä. Ajattelin, että kun tässä nyt ollaan savuttomana (toistaiseksi) ja sokerittomana, niin kokeillaanpa hieman puhdistautua. No, keho tekee sen varmasti ihan itsestäänkin ja mun veden juonti on edelleen voimissaan ja kolmisen litraa täyttyy päivittäin. Mutta eipä tuosta mulle terveenä ihmisenä haittaa ainakaan ole ja on muuten tosi hyvän makuista teetä! Tuo väri hieman yllätti, kun odotti semmosta kauheaa litkua :D Tosi marjainen maku ja semmoinen pieni lakritsi sieltä pukkaa jälkimakuna. Mulla on aiemmin ollut saman sarjan vihreää teetä ja tykkään noista pakkauksineen hirmuisesti. Visuaalisena ihmisenä mulle tommoinen estetiikka kuin pakkausdesign merkitsee paljon ostopäätöksissä. Mutta tää ei ollut tosiaan "monikakkupäältäkaunis", vaan herkullista teetä, jota tulee varmasti tässä siemailtua.



Ootteko maistelleet näitä superfoodeja? Tuntuuko ihan hömpältä, vai mielenkiintoisilta tuttavuuksilta? Itse ainakin jaksan innostua tämmöisistä! Chia-siemeniä ostin muuten jo toisen pussin ja ne on kovassa käytössä :) Jotkut siis saattavat kokeilun jälkeen jäädäkin ruokavalioon. Näistä innostuneena olen kovasti etsinyt tietoa raakasuklaan valmistuksesta, sekä raakakakuista. Olisi kiva päästä testaamaan :)

- Mia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti