torstai 12. helmikuuta 2015

Ensimmäisiä askeleita

Mä uskon että avain muutokseen on pienissä askelissa. Mäkin olen joutunut/halunnut tehdä tietoisia muutoksia mun arkirutiineihin ja elämään, parantaakseni mun oloa.
Ihan ensimmäinen askel taitaa olla todellinen halu muuttaa asioita. Ei niin, että puoliso haluaa, kaverikin tekee niin. Se täytyy lähteä omasta itsestä, mikä se muutos sitten onkaan. Olen myös todennut monta kertaa, että kaikkea ei pidä eikä voi muuttaa kerralla, vaan hyvä lopputulos saavutetaan pikkuhiljaa. Niin, että itsekin oivaltaa, mitä tässä nyt ollaan tekemässä ja miksi.

Seuraavaksi otin asian mikä mulla oli eniten pielessä ja tartuin siihen muuttaakseni sen. Ruokailurytmi. Yksinkertainen juttu, joka vaikuttaa moneen asiaan. Tää oli suhteellisen helppo, koska mulla on lapset joiden kohdalla joudun jo noudattamaan säännöllistä ruokailurytmiä, joten nyt vaan aloin itsekin noudattaa sitä! Syön siis silloin kuin lapsetkin syö. Monesti sitä äitinä keskittyy vaan kaikkeen muuhun häseltämiseen, että syöminen jää. Varsinkin aamuisin. Tähän samaan syssyyn tuli tärkeä askel, aamupalan syöminen. Ja kunnollisen sellaisen. Ei pelkkää kahvia puolelle päivin.

Lähes joka aamuinen aamupalani, puuro, marjat ja raejuusto. 

Yksi askel on ollut samalla vaikea ja tärkeä. Tupakoinnin lopetus. Olen lopettanut ja aloittanut monesti, useimmiten juuri muiden vuoksi. Esimerkiksi raskaana ollessa en tietysti polttanut, mutta lapsen synnyttyä se oli taas helppo aloittaa, koska lopetin vain lapseni takia, en itseni. Nyt olen ollut n. 2 viikkoa polttamatta. Päätös lopettamiseen lähti nyt ensimmäisen kerran itsestäni ja myös oivallus, että jos lopetan sauhuttelun, saan tilalle jotain parempaa. Sillä rahalla, millä ostin tupakkaa kuussa, kustannankin itselleni kuntosalikortin. Olen haaveillut siitä pidempään, mutta ajatellut, ettei se oikein sovi meidän perheen budjettiin. Höpsistä!



Sitten vielä yksi tärkeä elinvoiman tuoja on ollut vedenjuonnin aloitus. Nykyään pyrin siihen 2-3 litraan päivässä, ja kolmen viikon ajan olen merkannut aina ylös kun olen juonut vettä. Juon kerralla 3dl cokis lasillisen ja on helppoa seurata että niitä lasillisia tulee sitten sen lähemmäs kymmenen päivässä. 

Muita askeleita on ollut tietenkin terveellisemmän ruoan tekeminen ja syöminen, liikunnan lisäys, näitä perusjuttuja. Mutta pointtina toimii se, että tekee muutoksen kerrallaan. Ja yksi mikä on myös todella tärkeää oivaltaa, että jos sortuu (herkutteluun, tupakointiin, laiskotteluun ym), ei masennu ja lopeta, vaan aloittaa joka päivä alusta muistaen miksi alunperin aloitti! 
Niinkuin eräänä iltana pari viikkoa sitten söin nacholautasen kaikilla herkuilla ja puoli kiloa karkkia päälle. Olo oli kuin olisi ollut humalassa ja krapulassa yhtäaikaa, ja pieni morkkiskin vaivasi, mutta seuraavana aamuna jatkettiin taas puurolla :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti