maanantai 16. helmikuuta 2015

Mun treenit ja niiden taustaa

Mä voisin vähän kirjoittaa miten mä oon aloitellu tota treenaamista. Mä oon aina tykänny jonkulaisesta painojen nostelusta, sellasesta liikunnasta mikä tuntuu lihaksissa kunnolla. Aiemmin esimerkiksi juoksu on ollu tuskaa (jos nyt puhutaan siis siitä kun olin lapsi ja nuori), kaikki hengästyttävät lajit oli ikäviä. Lapsena olin hiihtokisoissa aina vika, ja itku kurkussa sai käydä noutamassa sen lusikan palkintojen jaossa, kun muut sai pokaalin. Koulun liikunta tunneilla lemppareita oli sähly, ringette, mutta muuten liikunta oli vähän sellaista pakkopullaa.
Joskus teini-iässä kun aloitteli käymään jossain kuntokeskuksessa, tuli bodypumpista mun lemppari, vaikka kävin välill spinningissä ja jossain aerobic tyyppisissä ryhmäliikunta tunneilla. Ja aina kaverin kanssa.

Liikkuminen on siis ollut aina jaksoittaista, innostumista ja tympääntymistä. Olen kokeillut muodostelmaluistelua, joogaa, bailatinoa, pilatesta... Meillä ei kotona mitenkään erityisesti "kannustettu" liikkumaan, mutta jos jotain halusi kokeilla, sitä tuettiin. Olin kuitenkin enemmän sellainen luova haihattelija, eikä mikään harrastus kestänyt kauaa, oli se sitten liikuntaa tai ei.



En oikein muista milloin olisin löytänyt kuntosalin? Muistan liittyneeni ainakin heti amiksesta valmistumisen jälkeen kuntosalille. Siellä olen käynyt lyhyissä muutaman kuukauden jaksoissa. Nyt edellisestä jaksosta on ainakin kolme vuotta. Mä en ole sellainen tyyppi joka tarttis ketään vierelle käskyttämään, tai tsemppaamaan. Mä tykkään treenata ihan yksin ja koen että asetan itse itselleni tavoitteet. En pidä itseäni kilpailuhenkisenä, tai musta on ihan kiva voittaa, mutta en ahdistu jos en voita :D kilpailen lähinnä itseni kanssa.



Nykyään omilta lajeilta tuntuu kuntosaliharjoittelu ja muu lihaskuntoliikunta ja juoksu. Se laji, mitä nuorempana vihasin, onkin nykyisin lemppari, niinkin voi käydä! Innostuin lenkkeilystä ensimmäisen lapseni syntymän jälkeen kunnolla ja uudestaan viime syksynä. Nyt talven aikana en ole juossut,mutta kevään ja inspiraation iskiessä aloitan taas. Ja kun saan uudet juoksulenkkarit ;)
Ennen kuin pystyn hankkimaan kuntosalikortin, treenaan ja olen treenannut kotona. Toistaiseksi olen esimerkiksi kyykyt tehnyt ilman painoja ja totutellut liikkeisiin. Mulla on 5kg:n ja 3kg:n painot ja jumppakuminauha. Neljän viikon jälkeen alkaa tuntumaan, että käyttämäni painot alkavat olemaan liian kevyitä ja odotan malttamattomana salille pääsyä!


Kuvissa mun uudet treenikengät ja kotikuntosali. Kenkiä voi käyttää hyvin kotonakin jumpatessa, oli muuten askelkyykytkin paljon vakaampia kengät jalassa! :)

- Mia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti