keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Kotitreeniä

Vuorossa kertomus siitä miten mä nyt oon tässä kotona treenaillu.
Mulla ei oo vielä ollut mahdollisuutta investoida salikorttiin, vaikka se siintääkin siellä haaveissa. Toisaalta se ei oo vielä haitannut, koska mun mielestä kotona on ihan hyvä aloittaa. Mulla on tosiaan ne kevyet kolmen ja viiden kilon käsipainot.
Mä oon halunnut aloittaa tarpeeks kevyesti, ettei innostus loppuisi heti alkumetreillä. Hyvin oon onnistunutki! Kyllähän alussa oli lihakset todella kipeet ja monta päivää, vaikka kevyesti aloittikin. Varsinkin takareidet mulla oli semmoiset jumittajat että ärsytti! Mutta nyt esimerkiksi eilisen treeni jälkeen, jota pidin jo vähän kovempana kuin aiempia, mulla on just semmoinen sopiva tuntuma jokaisessa lihaksessa.

"Vaihdoin salia"! Eteisestä makkariin ;)


Mistä mun kotitreeni sitten muodostuu?

Nyt oon tehnyt yleensä ihan koko kehon treenin kerralla ja aikaa mulla menee vaihtelevasti noin tunti. Musiikki on ihan ehdoton, ilman sitä en pystyisi kotona treenaamaan.
Mä aloitan semmosella lämmittelyllä, mitä keksin ihan päästä. Jotain paikallaan marssia, käsien pyörittelyä, nyrkkeily liikkeitä, jalkojen nostelua tai vaikka tanssia ja hyppelyä. Tälläistä jatkan pari-kolme biisiä, niin että tunnen kropan lämmenneen.

Teen usein rankimmat liikkeet ensin alta pois. Askelkyykyt, tavan kyykyt, olkapäät. Kuitenkin mun inhokki liikkeen (joka on siis yksi mulle niitä rankimpia) punnerrukset jätän aina ihan viimeiseksi. Jää sitten treenin loppuessa sellainen fiilis, että on antanut kaikkensa!
Saatan tehdä liikkeitä kiertoharjoittelu tyyppisesti, esimerkiksi kyykkyjen lepotauolla ojentajia ja tämä ihan ajan säästön kannalta ja hyvän lämmön ja hien ylläpitämiseksi.

Muutenkin teen liikkeet vähän fiilispohjalta vielä toistaiseksi. Pyrin treenaamaan kaikkia lihaksia monipuolisesti vaihtelemalla liikkeitä ja pidän tärkeänä treenata niitä omia heikkoja alueita. Eli mielestäni pitää tehdä just niitä inhokki liikkeitä! On hienoa huomata kehittyvänsä, jos ensin ei jaksanut punnertaa vaikka kuin 12 kertaa per sarja, nyt menee 3x20 ja viimeiset toistot menee sinnikkyydellä välillä tuskasta huutaen :D

Seuraavilla kerroilla ajattelin tosiaan aloittaa liikkeiden ja toistojen ylöskirjaamisen ja voisin niitä tännekin sitten laittaa :)

Treenaatteko te mieluummin kotona vai salilla? Tuleeko kotona tarpeeksi rankka treeni?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti