tiistai 24. helmikuuta 2015

Juoksun aloitus, mun vinkit

Mä ajattelin kirjoittaa tällasen tekstin, miten mun oman kokemuksen mukaan kannattaisi aloittaa juoksu. Mä oon elämässäni aloittanut sitä pariin otteeseen ja nyt toivon, että tämä on se viimeinen kevät (talvi) milloin aloitan. En ole siis itsekään todellakaan vielä mikään pro juoksija, mutta siihen suuntaan ollaan menossa :D Tai ei mua kiinnosta mitkään maratonit tai muut, mutta omaksi iloksi juokseminen on se mun juttu.

Mun  mielestä juoksu on aivan mahtava harrastus ja sopii tämmöiselle mutsille paremmin kuin hyvin. Juoksu on sellainen laji, missä kehityksen huomaa ihanan nopeasti. Voit juosta missä ja milloin vain, eikä aloitukseen tarvita kuin lenkkarit. Nekin mulla on ollu aloituksessa ihan sellaiset muutaman kympin lenkkarit ja parempiin on tarkoitus sijoittaa vasta sitten kun juoksu alkaa sujua multa kunnolla. Niin ja juoksutrikoot on kivat kans :) Ja kuten muissakin treeneissä, musiikki on se yksi tärkein osa, niin tässäkin. Etsi itsellesi tsemppaavat juoksubiisit kuunneltavaksi!



 Mä aloitan niin, että lähden vain lenkille ja aloitan hölköttelyn. Pitää keskittyä hengitykseen, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Yleensä ensimmäinen ongelma on tottumattomuus, alkaa pistää kylkeen ja hengitys ei kulje. Nää on ainakin mulla, menny ihan muutaman lenkin jälkeen pois. Siinäkin kohtaa mahdollisimman hidas vauhti ja hengittäminen auttaa. Viime syksynä ekoja kertoja juostessani mulla tuli myös penikat ihan mahdottoman kipeiksi. Yritin venytellä niitä, mutta uskon että siihenkin auttoi vain juokseminen ja hidas tahti. Nyt aloittaessani uudestaan tätä ongelmaa ei ole ollut.



Jossain neuvotaan aloittamaan ihan kävelyllä ja vaikka minuutti juoksua välillä. Se voi ollakin ihan fiksua! Mä oon vaan ite niin malttamaton, että alan aina suoraan juosta. Ja juoksen niin kauan kuin jaksan, ekoilla kerroilla se saattaa olla 10min. Viime tiistaina meni suoraan 30 min, mutta luulen viime syksyn juoksuilla olleen jotain tekemistä asian kanssa. Ja se lihaskunto mitä olen tehnyt viime viikkoina.
Mä luulen, et ihminen on joko juoksija tai ei, mutta sitä ei voi aina tietää etukäteen. Minäkin löysin lajin vasta aikuisiällä, lasten jälkeen. Kokeilemalla sen tietää :)

Ja mun isä antoi joskus mahtavan vinkin, "Vauhti tappaa, ei matka" :)

- Misu


3 kommenttia:

  1. Täältä löytyisi yksi, joka on aloittanut ja lopettanut juoksemisen ties kuinka moneen kertaan. Ensimmäisillä kerroilla ongelmana oli liian raskas aloitus. Nyt viimeisimmällä kerralla jaksoin kerrankin malttaa ja aloittaa kävelyn ja juoksun yhdistelmällä ja se todellakin toimi mulle. :) Lisäksi ostin kunnolliset, vaikkakin halvat varusteet ja ne myös motivoi ihan hirveästi. Oli tosi paljon kevyempää juosta juoksuun tarkoitetuilla vaatteilla kuin paksuilla kollareilla. :p Tosin sitten tuli taas talvi ja juokseminen jäi, mutta peukutan tulevaa kevättä! Ja tuo sun 30 minuutin juoksu suoraan kuulostaa jo ihan huimalta omiin korviin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) kevät on kyllä sellainen inspiroiva tekijä juoksun aloituksessa, ja kyllä ne varusteetkin vaikuttaa! Niinkuin muussakin liikunnassa :) ei muuta ku uutta matoa koukkuun ja uus aloitus heti ku kadut sulaa tosta jäästä! :)

      Poista
  2. Sexyt juoksuhousut! :)

    VastaaPoista